Puglia, dag 2,

17 april 2017

Gewekt door het ia ia van de ezel ontwaken we uit onze slaap. Het hemelbed slaapt heerlijk
Even naar buiten om het weer te checken en de zonnegroet te doen.
Om acht uur precies wordt het ontbijt gebracht. Yogurt, croissant, aardbeien, banaan, zoete broodjes en een capuccino voor ons allebei. Tijdens het aankleden begint het te regenen. De zonnegroet mocht niet baten, of heb ik de oefeningen verkeerd gedaan?

In onze Smart gaan we op weg, via Locorotondo naar Ostuni.
Dit is een plaatsje dat we wel eens op foto's hebben zien staan, als we het over Puglia hebben. Gebouwd op een heuvel, kunnen we la cita bianca, het witte dorpje al zien liggen.

Via Sant Oronzo, de stadheilige van Ostuni, komen we het historische centrum binnen. Het is een gezellig plein met kraampjes, maar omdat het regent loopt iedereen er verkleumd bij. Het straatje omhoog met kleine winkels en specialiteiten uit Puglia. De cathedraal heeft een indrukwekkende gevel voorzien van een rozet. De cathedraal staat op het hoogste punt van de stad. We lopen richting stadsmuur en zien de Adriatische zee liggen.

In een van de smalle steegjes kennisgemaakt met sig. Guiseppe Roma, de olijfhoutsnijder in zijn werkplaats. Hij snijdt uit olijfhout mooie pollepels en laat ons zien middels tijdschriften waar hij in staat, dat hij 'wereldberoemd' is. Hij vraagt ons te wachten en komt aan met een hand vol heerlijke vijgen.
Ontzettend aardige mensen in Puglia.

We vervolgen onze weg naar de zee en zien in de achteruitspiegel het witte dorpje op de heuvel kleiner worden. Ook is de zon tevoorschijn gekomen. We slingeren door mooie weggetjes langs olijfbomen naar de zee. De klaprozen bloeien en de zee is azuurblauw.

In een gezellig plaatjes neergestreken om te genieten in de zon van een lunch met verse tonijn, zalm en heerlijke wijn. Proost!

Ietwat licht in miin hoofd van de wijn wandelen we langs de zee. Fijn dat de zon schijnt. We vervolgen onze weg richtig Monopoli.
Dit is een prachtige kustplaats. We wandelen het historische centrum binnen en het is hier gezellig druk.
Wederom veel kerken. Na een stukje lopen staan we stil bij de oude toegangspoort. We worden verrast met een prachtig uitzicht op de haven.
Blauwe houten vissersbootjes liggen in de haven. Aan de rechterkant zien we het palazzo Martinelli. Op de stadsmuur gebouwde paleis. Dit paleis is gebouwd in de tijd dat de Venetianen Monopoli veroverde. eind 400. We slenteren nog wat door de drukke straatjes en gaan weer naar onze trullo.

Het diner, op aanraden van de man van de receptie, was geen goed idee. Het was een vreetschuur.
Nee, dan was de lunch van vanmiddag veel beter.

A domani!

1. Wilfred:
    17 april 2017
    Kortom, het is hier het echte Italia!!!
  2. Alie Zweers:
    17 april 2017
    Jullie hebben vandaag al goed genoten van de mooie dorpjes.Ziet er fantastisch uit.Leuk hoor elke dag wat moois te zien en te horen lieve groet Oma
  3. Jade:
    Leuk hoor!